Dagens råd: Bevæg dig nu og forebyg rygsmerter senere

kontorstol baekkenbund

Prøv at forebygge mod smerter i ryggen hellere end at behandle

Smerter i ryggen, stiv ryg eller kun en tendens – her kan du få mere information: I denne artikel får du råd til hvordan du nogle gange ville kunne undgå ondt i ryggen. Denne artikel er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Råd mod rygsmerter

Følgende kan være en god ide at gøre ved smerter:

  1. Bevæg dig mere normalt i din fritid
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for alle os der har kontorarbejde så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (se mere om hæve sænkebord her)
  3. Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  4. Træn dine mavemuskler – det kan også forebygge mod hård mave
  5. Træn din bækkenbund – Læs mere om gode øvelser for dit bækkenbund her
  6. Løft ordentlig med din ryg – Det kan du se meget mere information om her hos HK
  7. Lav øvelser der styrker dine muskelpumper – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk

Stiv ryg derefter rygsmerter

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og udfører øvelserne ovenfor. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Husk altid at spørge en gang for meget snarere end en gang for lidt! De har en uddannelse og erfaring i at assistere dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder:

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>